Vyhledávání:
(vymazat)
5
- 5S5S je proces a metoda pro vytvoření a udržení organizovaného, čistého a vysoce výkonného pracovního prostředí, ve kterém je právě to, co je v danou chvíli zapotřebí. Je základem pro neustálé(...)
- 5x pročJe metoda, která zabraňuje ukvapeným řešením a vede tým k nalezení kořenové příčiny. Použije se tak, že se opakovaně (pětkrát) ptáme „Proč?“, dokud není odhalena taková příčina, jejíž působení(...)
a
- Afinitní diagramJe skupinová technika, která umožňuje shromáždit a utřídit velké množství myšlenek/problémů a potom je shrnout do vzájemně provázaných seskupení nebo kategorií. Používá se po zakončení(...)
- APQPAdvanced Product Quality Planning (APQP), v českém překladu Pokročilé (nebo Moderní) plánování kvality, je strukturovanou metodikou definování a ustanovení kroků nezbytných pro neustálé(...)
b
- BelbinMeredith Belbin identifikoval devět typů týmových rolí. Každá týmová role má svou vlastní kombinaci přínosů a přípustných slabin. Týmové role popisují vzorce chování, které ovšem nejsou neměnné(...)
- Black BeltJe to zaměstnanec, který většinu svého času věnuje řešení chronických problémů a strategických iniciativ firmy pomocí metodiky lean six sigma. SC&C Partner uděluje certifikát Black Belt na(...)
- Blue Ocean Strategy (BOS)Blue Ocean Strategy (BOS), neboli strategii modrého oceánu, popsali ve stejnojmenné knize z roku 2005 autoři W. Chan Kim a Renée Mauborgne. Tato strategie vyzývá firmy, aby si vytvořily nový(...)
- BrainstormingJe jednoduchá skupinová technika generování nových myšlenek, nápadů a námětů. Nosnou myšlenkou je předpoklad, že lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli(...)
c
- CDOCCDOC efektivní systematická metodika zaměřená na vývoj produktu či procesu. Jde o zkratku používanou pro označení postupu používaného během Design for Six Sigma projektů: Conceptualize, Design,(...)
- Cp
- Cpk
d
- Design For Six SigmaDesign for Six Sigma (DFSS) je inovační metoda Six Sigma, která kombinuje více nástrojů pro zlepšení stávajících výrobků s důrazem na hlas zákazníka a uvedení výsledků do praxe. Oproti Six Sigma(...)
- DFX (Design For X)Jde o disciplinovaný proces poskytující strukturovanou metodiku pro efektivní vývoj a obchodní zhodnocení nových produktů, procesů a služeb s důrazem na aspekt X. Roli X může hrát cena,(...)
- DMAIC
- DOE (Design Of Experiment)Design of Experiment (DOE) je zkouška nebo více zkoušek, ve kterých provádíme změnu vstupních faktorů procesu, abychom mohli pozorovat a identifikovat odpovídající změny výstupní proměnné, tzv.(...)
f
- FacilitaceÚlohou facilitátora je dovést skupinu k cíli porady či jednání. Usnadňuje komunikaci, nestranně řídí diskuzi a udržuje ve středu zájmu věcnou stránku problému.
- FMEAFMEA je zkratka vytvořena z počátečních písmen slovního spojení “Failure Modes and Effects Analysis”. V českém překladu se používá spojení “Analýza možných vad a jejich následků”. Je to základní(...)
- FNA (Funkčně nákladová analýza)Metodický postup pomáhající nalézt a správně formulovat problémy a zadání inovačních úloh z pohledu požadované funkce, nákladů na výrobu a hodnoty pro zákazníka. Poskytuje detailní abstraktní(...)
g
- G8DJe to analytický postup, používaný zejména v automotive pro řešení náhle nastalého problému. Cílem je usnadnění a urychlení identifikace problému, jeho odstranění, ochránění zákazníka před(...)
- G8D (Global Eight Disciplines)Je to analytický postup, používaný zejména v automotive pro řešení náhle nastalého problému. Cílem je usnadnění a urychlení identifikace problému, jeho odstranění, ochránění zákazníka před(...)
- Green BeltJe to zaměstnanec, který se pod vedením Black Belta, vedle svých běžných pracovních povinností, podílí na implementaci zásad metodiky lean six sigma do prostředí firmy. SC&C Partner uděluje(...)
i
- Inovace (zdokonalení, zavedení něčeho nového)Pojem inovace v našem pojetí zahrnuje novou myšlenku (invenci), její úspěšnou implementaci, a případně i uvedení na trh.
- Invence (nápad, vynalézavost)Z pohledu vývoje produktu jde o složku stojící zejména na samém počátku, ale obvykle se uplatňující i v průběhu celého vývojového procesu.
- Ishikawův diagramNeboli diagram příčin a následků je týmový nástroj, který je obecně využíván k nalezení možných příčin daného následku. Například ve fázi Measure slouží k identifikaci vstupních a procesních(...)
k
- KaizenPojmenování Kaizen vzniklo spojením dvou japonských znaků Kai v češtině “změna” a Zen “dobro”. Tato filozofie postupného a neustálého zlepšování výrobních procesů, byla poprvé použita po 2.(...)
- KJ analýzaPodrobná metoda pro zachycení hlasu zákazníka a souvisejících obrazů, jejich následnou prioritizaci a zpracování.
l
- Lean
- Lean DesignJde o účinnou strategii zaměřenou na oblast výzkumu a vývoje. Efektivně kombinuje nástroje a metody Design for Six Sigma (DFSS) a principy Lean pro zkrácení doby vývoje nového nebo inovovaného(...)
- Lean Six SigmaJe systematický disciplinovaný na datech založený přístup určený k eliminaci chyb, a to v každém procesu. Cílem Lean Six Sigma je zvýšit výnosy snížením variability, množství chyb a plýtvání.(...)
m
- Master Black BeltSC&C Partner uděluje titul Master Black Belt, pokud uchazeč splní následující podmínky: vedl více než 5 Green Belt tréninků, podílel se z řešitelské, mentorské či koučovací pozice na vyřešení(...)
- MSA (Measurement System Analysis)Je metoda, která slouží k ověření věrohodnosti sbíraných dat. Cílem je posoudit kvalitu získávaných naměřených hodnot tím, že se odhalí, nakolik je systém měření či posouzení schopen poskytovat(...)
o
- OEEOverall Equipment Effectiveness, v překladu celková účinnost zařízení, je měření procentuálního podílu času zařízení, v němž je vyráběn kvalitní produkt, ve vztahu k době provozu navrhované(...)
p
- PPAPJde o standard, který se používá, aby se snížilo riziko před vydáním dílu (výrobku) či služby na trh. Mezi jeho hlavní výhody patří: identifikace problémů, snížení nákladů na špatnou kvalitu,(...)
q
- QFD (Quality Function Deployment)Jde o efektivní nástroj pro práci s hlasem zákazníka, konkrétně jeho převedení do dalších stádií plánování kvality, vývoje výrobku a procesu výroby.
- QRQC (Quick Response Quality Control)Tato metoda pochází z automobilového průmyslu a je často používána v kombinaci s G8D. Umožňuje strukturovaně zaznamenat podstatné faktory vyvolávající problémové situace ve výrobě, logistice,(...)
r
- Regresní analýzaSlouží k matematickému popisu závislosti mezi dvěma veličinami. Poskytne tak model – rovnici, která vystihuje chování dvou a více na sobě závislých veličin.
- Regulační diagramSlouží k ověření stability procesu a jeho regulaci. Regulační diagramy pomáhají zajistit, aby se proces choval v čase „stejně“. Je to časová řada, do které jsou zakresleny centrální přímka a(...)
s
- Six SigmaMetodologie poskytující společnostem způsob, jak dělat méně chyb ve všech svých činnostech, a to eliminováním neshod dříve, než se objeví. Six Sigma je disciplinovaný systémový přístup, který je(...)
- SMED (Single Minute Exchange of Die)Je metoda rychlého přenastavení, která si klade za cíl významné snížení doby změny a seřízení stroje u přechodu z jednoho typu produktu na
- SPC (Stastical Process Control)Zkratka pro „statistické řízení procesu“.
- Statické testování hypotézJde o rigorózní postup, jak ověřit určité předpoklady či domněnky o procesech či produktech na základě omezeného počtu pozorovaných hodnot. Příkladem může být rozhodnutí, zda produkt splňuje(...)
t
- test osobnostiMeredith Belbin identifikoval devět typů týmových rolí. Každá týmová role má svou vlastní kombinaci přínosů a přípustných slabin. Týmové role popisují vzorce chování, které ovšem nejsou neměnné(...)
- TPM (Total Productive Maintenance)Jde o přístup proaktivního udržování zařízení, eliminací neplánovaných prostojů a zlepšování úrovně spolupráce mezi operátory a údržbou.
- TRIZ (Teorie Řešení Inovačních Problémů)TRIZ je zkratka ruského slovního spojení “Teoriya Resheniya Izobretatelskikh Zadatch” a nejpřesnějším překladem do češtiny je “teorie řešení inovačních problémů”. Základy této metodiky položil(...)
v
- VOC (Voice of Customer)Neboli hlas zákazníka jednoznačně vyjadřuje potřeby a požadavky zákazníka a jeho vnímání vašeho produktu nebo služby. Hlas zákazníka představuje skutečná očekávání zákazníka, nikoli naši(...)
- VSM (Value Stream Map)Je to komplexní mapa zachycující všechny kroky materiálového a informačního toku produktu na cestě od objednávky až k dodání zákazníkovi. Součástí mapy je analýza hodnotového toku a časová analýza.
z
- Způsobilost procesuZpůsobilostí procesu se rozumí jeho schopnost dlouhodobě plnit předem stanovená kritéria na kvalitu produktů. Vyjadřuje vztah mezi předepsanou přesností a skutečně dosahovanou přesností. Lze(...)